miércoles, 4 de noviembre de 2015

COLL DES MOIXARRINS (UNA MATINAL MOLT KARSTICA)

31/10/2015
Feia temps que teníem ficats l´ull a unes capritxoses formes rocoses. Pujant cap a Mortitx per la carretera de Pollensa, a l'esquerra es veu una zona karstica, està situada entre és Clot d´en Vives i és Clot de Deu.
A la tarda teníem altres obligacions mundanes que atendre, per tant una matinal era l'indicat, per la qual cosa ens va semblar apropiat fer aquesta ruta, curta, amb dosi d'adrenalina i molt encant per descobrir.
Tenia fresca aquesta zona i em va venir de seguida al cap, a més no feia molt havia vist en dos Blogs, Aires de la Serra Mallorquina i Racons de Tramuntana, unes rutes per aquests voltants, i vaig agafar alguns llocs de referència per visitar.
Deixem ben aparcat el cotxe en els voltants de l'entrada a Mortitx i iniciem a caminar en direcció a Lluc, però avançats cent metres abandonem l'asfalt per l'esquerra i comencem el descens al Clot d´en Vives per on discorre el torrent de Mortitxet, ho travessem i ens dirigim a un conjunt de xiprers, sabem que en el lloc està situada la font que rep el nom del conjunt d'arbres que l´enrevolten, sa Font des Xiprers, ens dispersem per a trobar-la, jo vaig seguir una ruta evident dels ases que habiten per la zona fins a un curs d'un petit torrent que menava un filet d´aigua, n´Eusebio va remuntar més amunt i va donar amb la petita font, a la veu de "és aqui", acudim la resta a visitar-la, traiem les fotos de rigor i continuem la ruta a la recerca d'un pas per a situar-nos en el planell des porxo de sa Plana.
Veiem una canal que des de la part inferior sembla practicable, superat un petit pas ens situem en la part alta, prop d'un terreny conreat, voregem la zona i sortim a un vell camí de carro, ho prenem per l'esquerra fins a confluir amb la pista asfaltada que en revoltant és Puig d'és Pujol arriba a Muntanya.
En arribar al final del tancament de cultiu abandonem per l'esquerra la pista i per la dreta el camí que mena al porxo de sa Plana, prenem pel centre d'un alzinar plagat de colls de tords, superat el llom descendim cap a una altra zona conreada, al costat de la paret de tancament trobem un altre camí que seguirem per l'esquerra fins a és Coll de les Qüestions, davant ja tenim es capcuruculls d'aquest racó de fantasia, pugem al capdamunt esquivant esquerdes, forats i arestes afilades com a ganivets, una vegada a dalt gaudim d'una vista espectacular de la zona de Pollensa i la seva badia fins i tot sa endevina Menorca, tan sol estem a 425m d'altura però aquest és l'últim obstacle enfront de la Vall d´en Marc.
Ara toca baixar, si pujar tènia es la seva dificultat, baixant hem de posar tot els sentits, sempre s'ha dit que és més fàcil pujar que baixar, anem al següent coll, és Coll dels Moixarrins, al davant una zona com l'anterior, però amb una peculiaritat, unes velles muralles de grans blocs de pedra tanquen el pas entre els punxeguts monòlits de roca.
Quan baixem, cercam les zones menys agrestes, a l´esquerra veiem una zona plana amb un cocó d'aigua i un reguerol que surt de sota una roca, una filera de pedres col·locades en cercle protegeixen l´ullal de la petita font, segons he llegit es tracta de es Fontinyol des Moixarrins, continuem amb el descens fins a situar-nos en el coll, ara toca ascendir a dalt de la murada. Un cop dalt trobem una gran clot de carritxeres enrevoltat per murs de roca i en els possibles passos, amples parets de pedres, una fortificació sens dubte
Ara toca descendir al Clot d´en Vives, lloc d'inici, a través d'és Coll dels Moixarrins, passada una paret la inclinació s'accentua per una zona de carritxs i pedra solta, optem per anar vorejant els murs de l'esquerra decorats amb velles heures, el trajecte és entretingut, espessa vegetació, grans blocs de roca que cal sortejar i altres noses, anem en direcció al bosquet de xiprers on al matí visitem la font. Quan estem a la seva vertical l´enfilam dret rost per avall, un cop ja i som ho travessem cap al llit del torret de Mortitxet, ho creuem i cap a dalt s'ha dit fins a l'asfalt prop de l'entrada a Mortitx, on donem per finalitzada la ruta.

Clot d´en Vives

ubicació de la font dels Xiprers
sa font
al fons al pas
soca d´heura
arribant al pas
el pas

arribant al Coll de les Qüestions

ubicació de es fontinyol de Moixerrins
s´ullal

ses murades des coll de Moixerrins

murades a la part superior